Παρασκευή 8 Ιουλίου 2011

Το τελικό σχέδιο νόμου για τους αγροτικούς συνεταιρισμούς. Μέχρι το τέλος του πρώτου εξαμήνου του 2012 θα έχει ολοκληρωθεί η αναδιάρθρωση και η εξυγίανση των ΕΑΣ

Δόθηκε στη δημοσιότητα από το ΥπΑΑΤ το τελικό σχέδιο νόμου για την εξυγίανση και τον εκδημοκρατισμό των αγροτικών συνεταιρισμών. Σύμφωνα με τον υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης κ. Κώστα Σκανδαλίδη, οι αλλαγές που γίνονται έχουν στόχο το θαρραλέο «άνοιγμα» των συνεταιρισμών προς τις παγκοσμιοποιημένες και εξόχως ανταγωνιστικές αγορές ενώ παράλληλα διευρύνονται οι δυνατότητες της εταιρικής και επιχειρηματικής δράσης των αγροτών. Παρουσιάζοντας το σχέδιο νόμου στη συνέντευξη τύπου που έδωσε ο κ. Σκανδαλίδης την Πέμπτη (7 Ιουλίου), έκανε γνωστό ότι δίνεται χρονικό περιθώριο μέχρι το τέλος του 2011, σε όλες τις ΕΑΣ, για να αποφασίσουν εάν θα μετατραπούν σε πρωτοβάθμιους συνεταιρισμούς ή σε Αγροτικές Εταιρικές Συμπράξεις. Από κει και πέρα, η αναδιάρθρωσή τους και η εξυγίανσή τους θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του πρώτου εξαμήνου του 2012.
Όσον αφορά τις εκλογές για τη διοίκηση της ΠΑΣΕΓΕΣ, ο υπουργός υποστηρίζει ότι παραμένει η καθολική ψηφοφορία. «Οι συνεταιρισμοί θα εκλέγουν αντιπροσώπους (φυσικά πρόσωπα), οι οποίοι θα προέρχονται από εκλογές από τη βάση και αυτοί οι αντιπρόσωποι θα συμμετέχουν στο εκλογικό συνέδριο, το οποίο θα εκλέγει με τη σειρά του τη διοίκηση της ΠΑΣΕΓΕΣ», είπε ο υπουργός.
Όπως αναφέρει το σχετικό άρθρο στο σχέδιο νόμου
«η Διοίκηση της ΠΑΣΕΓΕΣ εκλέγεται από Πανελλήνιο Συνέδριο Αντιπροσώπων, το οποίο συνέρχεται για το σκοπό αυτό το αργότερο κάθε τέσσερα (4) έτη. Η εκλογή των Αντιπροσώπων γίνεται από τους ΑΣ με καθολική ψηφοφορία των μελών τους. Το μέτρο για την εκλογή των Αντιπροσώπων δεν μπορεί να υπερβαίνει τους πεντακόσιους (500) εγγεγραμμένους ψηφοφόρους για κάθε αντιπρόσωπο. Αν σε έναν ή περισσότερους ΑΣ τα μέλη είναι λιγότερα από 500, η ΠΑΣΕΓΕΣ ορίζει τους ΑΣ που θα συμπληρώσουν τον συγκεκριμένο αριθμό και ρυθμίζει τα της εκλογής. Οι εκλογικοί κατάλογοι καταρτίζονται με ευθύνη της ΠΑΣΕΓΕΣ και οριστικοποιούνται το αργότερο ένα (1) μήνα πριν από τη διενέργεια της ψηφοφορίας για την εκλογή των Αντιπροσώπων. Φυσικά πρόσωπα που είναι ταυτόχρονα μέλη σε περισσότερους ΑΣ εγγράφονται στους οικείους εκλογικούς καταλόγους με μια μόνο από τις ανωτέρω ιδιότητες και μπορεί να έχουν μόνο μία ψήφο. Για την εκλογή των Αντιπροσώπων στο πανελλήνιο συνέδριο της ΠΑΣΕΓΕΣ, προεδρεύει της αντίστοιχης εφορευτικής επιτροπής δικαστικός λειτουργός, ο οποίος διορίζεται από τον κατά τόπον αρμόδιο Πρόεδρο Πρωτοδικών».
Παράλληλα θεσπίζεται στο υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων το Εθνικό Μητρώο Συλλογικών Αγροτικών Οργανώσεων, μια ηλεκτρονική βάση δεδομένων, όπου θα καταχωρούνται οι συνεταιρισμοί μετά την αξιολόγησή τους. Η αξιολόγηση των Αγροτικών Συνεταιρισμών θα διενεργείται ετησίως με βάση τις τακτικές Ετήσιες Δηλώσεις που οι ίδιοι θα υποβάλλουν.
video: «το νομοσχέδιο θα κατεδαφιστεί στα δικαστήρια», δήλωσε ο κ. Καραμίχας.


Αναλυτικότερα στο νομοσχέδιο περιλαμβάνονται τα εξής:

Στο άρθρο 1 παρέχονται οι ορισμοί των βασικών εννοιών του νομοσχεδίου και διευκρινίζεται ότι οι Συλλογικές Αγροτικές Οργανώσεις (ΣΑΟ) περιλαμβάνουν τους Αγροτικούς Συνεταιρισμούς (ΑΣ), τις Ομάδες Παραγωγών (ΟΠ) και τις Αγροτικές Εταιρικές Συμπράξεις (ΑΕΣ). Από τη συγκεκριμένη διάταξη προκύπτει ότι οι ΑΣ που εγγράφονται στο Μητρώο είναι μόνον πρωτοβάθμιοι συνεταιρισμοί, που λειτουργούν σύμφωνα με τις διατάξεις του νόμο 2810/2000, μέλη των οποίων είναι αποκλειστικά μόνο φυσικά πρόσωπα.
Με το άρθρο 2 θεσπίζεται στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, ως ηλεκτρονική βάση δεδομένων «Εθνικό Μητρώο Συλλογικών Αγροτικών Οργανώσεων».
Με το άρθρο 3 θεσπίζεται η αξιολόγηση των ΑΣ, ώστε αυτοί μετά να καταχωρίζονται στο Μητρώο.
Με το άρθρο 4 ρυθμίζονται θέματα σχετικά με την καταχώριση των ΑΣ στο Μητρώο και την αξιολόγησή τους. Διευκρινίζεται ότι η καταχώρισή τους συμπίπτει με την ταυτόχρονη αξιολόγησή τους σε δύο κατηγορίες ως: ενεργούς ΑΣ και ανενεργούς ΑΣ. Η αξιολόγησή τους γίνεται ετησίως και σύμφωνα με τις τακτικές ετήσιες δηλώσεις που υποβάλλονται από τους ίδιους τους ΑΣ.
Με το άρθρο 5 ρυθμίζονται τα θέματα των Ομάδων Παραγωγών που οι παραγωγοί συγκεκριμένων όμοιων ή ομοειδών αγροτικών προϊόντων μπορούν να συγκροτούν.
Ειδικότερα, προβλέπεται ότι τα της λειτουργίας γενικότερα των ΟΠ ρυθμίζονται από το καταστατικό αυτών και ότι η εγγραφή τους στο Μητρώο συνεπάγεται την αναγνώρισή τους σύμφωνα με τα οριζόμενα στις εκάστοτε ισχύουσες εθνικές και κοινοτικές διατάξεις. Οι ΟΠ μπορούν για τις δραστηριότητές τους να αποκτούν ΑΦΜ καθώς και τα κατά περίπτωση προβλεπόμενα φορολογικά παραστατικά.
Με το άρθρο 6 προβλέπεται ότι οι ΑΣ και οι ΟΠ μπορούν να συγκροτούν Αγροτικές Εταιρικές Συμπράξεις (ΑΕΣ), οι οποίες είναι ανώνυμες εταιρίες, που αναγνωρίζονται και καταχωρούνται στο Μητρώο. Η αναγνώριση, η πρώτη εγγραφή και η διαγραφή των ΑΕΣ γίνεται με απόφαση του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων. Οι επί τρία συνεχόμενα έτη αδρανείς ΑΕΣ ή αυτές που δεν υποβάλλουν Ετήσια Δήλωση διαγράφονται αμέσως από το Μητρώο.
Με το άρθρο 7 ρυθμίζονται θέματα σχετικά με τη λειτουργία και τη διοίκηση της ΠΑΣΕΓΕΣ. Το άρθρο αυτό αντικαθιστά το αντίστοιχο για την ΠΑΣΕΓΕΣ άρθρο 33 του ν. 2810/2000. Διευκρινίζεται ότι μέλη της ΠΑΣΕΓΕΣ είναι μόνο αγροτικοί συνεταιρισμοί αφού καταργούνται οι ΕΑΣ.
Με το άρθρο 8 ρυθμίζονται θέματα σχετικά με τη σύσταση, την αναγνώριση, την εποπτεία, τον έλεγχο και τη χρηματοδότηση των Διεπαγγελματικών Οργανώσεων. Επισημαίνεται ότι μόνο μία Διεπαγγελματική Οργάνωση μπορεί να αναγνωρισθεί σε εθνικό επίπεδο ανά ομάδα ομοειδών προϊόντων ή ανά προϊόν.
Στο άρθρο 9 προβλέπεται ότι με πρωτοβουλία των Περιφερειακών Αυτοδιοικήσεων της χώρας μπορούν να συστήνονται Αγροδιατροφικές Συμπράξεις, οι οποίες αποτελούν αστικές, μη κερδοσκοπικές εταιρίες και οι οποίες έχουν κυρίως ως σκοπό την ανάδειξη, προβολή και προώθηση των διατροφικών προϊόντων «καλάθια της Περιφέρειας» που παράγονται στα διοικητικά όρια της κάθε Περιφέρειας. Οι αγροτοδιατροφικές συμπράξεις θα αναλάβουν το συντονισμό της προβολής των τοπικών προϊόντων και των αντίστοιχων του καλαθιού της κάθε Περιφέρειας. Οι συμπράξεις θα φέρουν σε επαφή και θα πείσουν τους εταίρους να προτάξουν τα τοπικά προϊόντα ώστε να ενισχυθεί η αντίστοιχη αγορά.
Με το άρθρο 10 ρυθμίζεται η μελλοντική πώληση αγροτικών προϊόντων μέσω γραπτών συμβάσεων και παρέχεται στις ΣΑΟ η δυνατότητα να συνάπτουν τις συμβάσεις για λογαριασμό των μελών τους. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, επιδιώκεται η βελτίωση της διαπραγματευτικής ισχύος των αγροτών, με σκοπό την ενίσχυση του εισοδήματός τους.
Με το άρθρο 11 προβλέπεται η ίδρυση Δημοπρατηρίων, τα οποία οργανώνονται και διοικούνται ως ανώνυμες εταιρείες, στο μετοχικό κεφάλαιο των οποίων συμμετέχουν οι ΣΑΟ, οι κατά τόπον αρμόδιες Περιφερειακές Αυτοδιοικήσεις, ενδιαφερόμενοι ιδιώτες καθώς και το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων. Δια των Δημοπρατηρίων οι παραγωγοί μπορούν να υπογράφουν πολυετή συμβόλαια διάθεσης της παραγωγής τους με όρους και εγγυήσεις που ορίζουν τα Δημοπρατήρια. Στα Δημοπρατήρια έχουν δικαίωμα πρόσβασης μόνον έμποροι, οι οποίοι έχουν προηγουμένως εγγραφεί στο Μητρώο Εμπόρων αγροτικών προϊόντων, εφοδίων και εισροών. Σε κάθε περιφέρεια, με κοινή απόφαση των Υπουργών Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων μπορεί να αποφασίζεται η ίδρυση, όχι περισσότερων από δύο Δημοπρατηρίων.
Με το άρθρο 12 καθορίζεται ότι δικαίωμα πρόσβασης στις παροχές και στα κίνητρα του παρόντος σχεδίου νόμου καθώς και των εκάστοτε αναπτυξιακών νόμων έχουν μόνον οι καταχωρημένοι στο Μητρώο ως ενεργοί ΑΣ καθώς και οι ΟΠ και οι ΑΕΣ, που επίσης έχουν αναγνωριστεί και καταχωρηθεί στο Μητρώο.
Με το άρθρο 13 θεσπίζονται αναπτυξιακού χαρακτήρα κίνητρα, προκειμένου να ενισχυθεί η λειτουργία των ΣΑΟ. Ειδικότερα, προβλέπεται ότι οι ΣΑΟ έχουν δικαίωμα ενίσχυσης από το Ταμείο Γεωργίας και Κτηνοτροφίας (ΤΓΚ) για τα επιχειρησιακά προγράμματα προώθησης των προϊόντων τους, καθώς και ότι μπορούν να χρηματοδοτούνται κατά τον πρώτο χρόνο λειτουργίας τους και μέχρι να εγκριθούν από τις αρμόδιες υπηρεσίες της ΕΕ τα επιχειρησιακά τους προγράμματα, με σκοπό την ολική ή μερική κάλυψη των εξόδων εγκατάστασης και λειτουργίας τους.
Με τις διατάξεις του άρθρου 14 θεσπίζεται η άμεση χρηματοδότηση της ΠΑΣΕΓΕΣ καθώς και των Αγροτικών Συνδικαλιστικών Οργανώσεων. Ειδικότερα, προβλέπεται ότι στον προϋπολογισμό εξόδων του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων μπορεί να εγγράφεται κάθε χρόνο πίστωση για την οικονομική ενίσχυση της ΠΑΣΕΓΕΣ, που διατίθεται από αυτήν αποκλειστικά για δαπάνες συνεταιριστικής εκπαίδευσης, μετεκπαίδευσης ή επιμόρφωσης αιρετών στελεχών ή υπαλλήλων των ΑΣ, με βάση τον ετήσιο προϋπολογισμό τους. Επίσης, προβλέπεται ότι η ΠΑΣΕΓΕΣ ενισχύεται οικονομικά από τον ΕΛΓΑ με την καταβολή σε αυτή, κάθε χρόνο, ποσοστού δύο τοις εκατό (2%) από τα έσοδα του Οργανισμού. Επίσης, προβλέπεται η οικονομική ενίσχυση της ΓΕΣΑΣΕ με ποσοστό 0,60% και της ΣΥΔΑΣΕ, με ποσοστό 0,40%. Οι ως άνω ενισχύσεις καταβάλλονται μέσα στο πρώτο εξάμηνο κάθε έτους.
Με τις διατάξεις του άρθρου 15 θεσπίζονται υπέρ των ΣΑΟ φορολογικά κίνητρα – απαλλαγές που λειτουργούν ως έμμεση, φορολογικού χαρακτήρα, ενίσχυση αυτών.
Με το άρθρο 16 τροποποιούνται ορισμένες διατάξεις του νόμου 2810/2000. Από τις τροποποιούμενες διατάξεις ιδιαίτερης σημασίας είναι αυτή του άρθρου 5, με την οποία καθίσταται σαφές ότι μέλη των ΑΣ μπορεί να είναι αποκλειστικά και μόνο φυσικά πρόσωπα, ώστε να αντιμετωπιστεί με αποτελεσματικό τρόπο το αρνητικό και αντιδημοκρατικό φαινόμενο των «συνεταιρισμών – σφραγίδων». Επίσης, προβλέπεται ότι μέλη του διοικητικού συμβουλίου των ΑΣ και της ΠΑΣΕΓΕΣ μπορεί να εκλεγούν μόνο επαγγελματίες αγρότες, οι οποίοι έχουν προηγουμένως εγγραφεί στο Μητρώο Αγροτών και Αγροτικών Εκμεταλλεύσεων. Με αυτήν τη ρύθμιση διασφαλίζεται ότι στις διοικήσεις των ΑΣ, αλλά και της ΠΑΣΕΓΕΣ θα συμμετέχουν πλέον μόνον ενεργοί αγρότες.
Με το άρθρο 17 τροποποιούνται ορισμένες διατάξεις του ν. 1361/1983, σχετικά με τον αγροτικό συνδικαλισμό. Από τις τροποποιούμενες διατάξεις ιδιαίτερη σημασία έχει αυτή στην οποία προβλέπεται ότι οι αγροτικοί σύλλογοι έχουν κλαδικό αντικείμενο και διακρίνονται σε ζωικής, φυτικής και αλιευτικής παραγωγής. Επίσης προβλέπεται ότι οι Αγροτικοί Σύλλογοι ιδρύονται και λειτουργούν ένας κατά κλαδικό αντικείμενο σε κάθε Οργανισμό Τοπικής Αυτοδιοίκησης πρώτου βαθμού. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, επιδιώκεται η ενίσχυση της οργανωτικής λειτουργίας των αγροτικών συλλόγων, η οποία πλέον διαρθρώνεται σε επίπεδο Δήμου. Επίσης, προβλέπεται ότι για τη σύσταση Συνομοσπονδίας Αγροτικών Συλλόγων απαιτείται η σύμπραξη επτά (7) τουλάχιστον Ομοσπονδιών. Το αργότερο εντός έτους από την ισχύ του νόμου οι υφιστάμενες συνδικαλιστικές οργανώσεις υποχρεούνται να προβούν στις αναγκαίες καταστατικές αλλαγές. Για το σκοπό αυτό, παρατείνεται για το ίδιο χρονικό διάστημα η θητεία των διοικήσεων των υφιστάμενων Συνομοσπονδιών Αγροτικών Συλλόγων.
Με το άρθρο 18 ορίζεται ότι από την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου καταργούνται κάποιες προηγούμενες διατάξεις του νόμου 2810/2000.
Στο άρθρο 19 περιλαμβάνονται μεταβατικού χαρακτήρα διατάξεις για την πρώτη εγγραφή στο μητρώο των ΑΣ, των ΟΠ και των ΑΕΣ. Επίσης, προβλέπονται μεταβατικές διατάξεις για τους γυναικείου και δασικούς συνεταιρισμούς.
Με το άρθρο 20 ρυθμίζεται το θέμα της μετατροπής των υφιστάμενων κατά τη δημοσίευση του παρόντος σχεδίου νόμου ΕΑΣ είτε σε ΑΣ είτε σε ΑΕΣ. Στο άρθρο αυτό που αποτελεί μεταβατική διάταξη τίθεται προθεσμία τόσο για τις αποφάσεις των Γενικών Συνελεύσεων των υφιστάμενων ΕΑΣ περί μετατροπής τους είτε σε ΑΣ είτε σε ΑΕΣ, όσο και για την ολοκλήρωση της μετατροπής τους και των αντίστοιχων καταστατικών αλλαγών τους.

πηγή: agrotypos.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου